پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
2910
-
الف
+

هفتمین محفل جشنواره بین المللی شعر فجر برگزار شد

هفتمین محفل یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزار شد.

هفتمین محفل یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر ، شامگاه دوشنبه با حضور معاون وزیر ارشاد و شماری از پیشکسوتان و ده ها شاعر جوان و علاقه مندان به فرهنگ و ادب فارسی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش آی‌فیلم، سید عباس صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین محفل یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر و در جمع ادیبان و شاعران پیشکسوت گفـت: اینکه شعر ثروت علمی ایران و جامعه فارسی زبانان جهان است، سخنی است که در ظاهر تردیدی در آن وجود ندارد و می توان بر این جمله افزود که شعر آئینی کانون این گنج است.
وی ادامه داد: به جهات مختلف چنین ادعایی را می توان کرد و از پس آن بر آمد ؛ نخست اینکه در تاریخ هزار ساله شعر پارسی، شعر آئینی شعری است که مستمرترین توالی تاریخی را داشته است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: شاید چنین توالی تاریخی را در دیگر حوزه ها کمتر سراغ داشته باشیم. نکته دیگر اینکه شعر آئینی گستره جغرافیایی ایران و فارسی زبانان را به نحو وسیع تری در برمی گیرد، جای جای ایران شاعر آئینی داشته و دارد.

صالحی گفت: نکته دیگر عمق و نفوذ شعر آئینی در جامعه ایرانی در هزار ساله تاریخی شعر مکتوب و مدون تر است؛ بنابراین وقتی از شعر آئینی صحبت می کنیم در حقیقت از هویت، تاریخ، ادب و افتخار یک ملت، زبان و یک جامعه انسان آن سخن می گوییم؛ حتی اگر چندان دینی یا مذهبی نباشد.

صالحی افزود: شعر آئینی بخش جدایی ناپذیر هویت ملی و هویت فارسی زبان ماست.

وی با اشاره به تاخیر زیاد در برگزاری این محفل، خطاب به حاضران در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی و به ویژه شاعران جوان حاضر در آن گفت: امروز خوشحالم که جوانان مشتاق شعر در این محفل حضور دارند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بالندگی شعر آئینی با جوانانی که این مسیر را پوینده تر و طی می کنند، همچنان ادامه دارد.

صالحی گفت: جشنواره شعر فجر فرصتی برای رویش های متعدد است و می تواند موقعیت های خوبی را در این زمینه فراهم کند.

وی افزود: در این سه سال با اشراف و هدایت پیشکسوتان شعر و همکاران من در بنیاد شعر و ادبیات داستانی، اتفاقاتی افتاده است که می تواند مقدمه ای برای مسیر تکاملی تر جشنواره شعر فجر باشد.

وی ادامه داد: اینکه مسیر جشنواره شعر فجر از قالب های تک شعر به کتاب سوق داده شد ، داوری ها را منسجم تر کرد و به همه کسانی که در شناسنامه جمهوری اسلامی کتاب چاپ می کنند امکان حضور در این جشنواره را بدهد، گامی بزرگ در جشنواره شعر فجر است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد: جشنواره شعر فجر بتواند گام هایی را که آغاز کرده است، را پرقدرت تر، خلاق تر و با گستره وسیع تر به پیش ببرد.

همچنین در این محفل، مدیرعامل ' نیاد شعر شعر و ادبیات داستانی ایرانیان ' و دبیر اجرایی این جشنواره در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: جشنواره شعر فجر در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار می شود و در بخش رقابتی در سه بخش 'شعر'، 'درباره شعر' و 'شعر کودک و نوجوان '، کتاب برتر را انتخاب می کند.

مهدی قزلی اظهار کرد: در بخش غیر رقابتی نیز امشب هفتمین محفل با موضوع جوانان فاطمی برگزار شد که تا پایان جشنواره، سه محفل دیگر برگزار می شود.

در هفتمین محفل، علاوه بر شعر سرایی توسط بیش 16 شاعرجوان به ویژه با موضوع ' شعر فاطمی ' ، در وصف حضرت فاطمه زهرا (س)، محمد علی مجاهدی و ' م. موید' شاعران پیشکسوت نیز در وصف حضرت زهرا(س)، اشعاری سرودند.

این محفل با یک ساعت تاخیر در ساعت 17 آغاز شد و صالحی معاون وزیر ارشاد با اینکه از ساعت 16 در محل حضور داشت به خاطر اینکه باید در جلسه دیگری شرکت می کرد ، در بخشی از سخنان خود از اینکه نمی تواند تا پایان در این محفل حضور داشته باشد، اظهار تاسف کرد و تالار فردوسی را ترک کرد.

ه خ / س م

نظر شما
ارسال نظر